- Metoda zabezpieczenia przed kradzieżą.
Uniemożliwienie włączenia przednich biegów wskutek unieruchomienia dźwigni zmiany biegów w pozycji biegu „wstecznego” lub „parking”, za pomocą trzpienia blokady ustawionego prostopadle do osi tejże dźwigni.
- Sposób montażu urządzenia w pojeździe.
Urządzenie montuje się trwale w pojeździe w następujący sposób : wspornik mocuje się do tunelu środkowego lub do płyty podłogowej za pomocą co najmniej dwóch śrub odsadzanych M10, podkładek sprężystych, nakrętek ze zrywalnym wieńcem sześciokątnym i tulejek zabezpieczających przed odkręceniem lub śrub M8 ze zrywalnymi łbami i podkładek z otworami M8 o minimalnej grubości 5mm. Szczegółowe zasady i sposoby montażu wsporników w różnych pojazdach przedstawiono na rysunkach.
- Zasada działania urządzenia.
Urządzenie działa w następujący sposób: po ustawieniu dźwigni zmiany biegów w pozycji biegu „wstecznego” lub „parking”, w celu uniemożliwienia zmiany położenia dźwigni – trzpień blokady należy wprowadzić w otwór tulei dociskając blokadę do oporu, tj. do momentu jej zatrzaśnięcia się wewnątrz tulei. Aby nastąpiło skuteczne blokowanie ruchu dźwigni zmiany biegów (poprzez ustawienie trzpienia blokady prostopadle do osi dźwigni) – należy odpowiednio usytuować i zamontować wspornik z tuleją, w którą wprowadza się trzpień blokady. Wysuwający się prostopadle do osi trzpienia zaczep, sterowany jest elementami wielodyskowego zamka umieszczonego wewnątrz korpusu zamkowego. Podczas wprowadzania trzpienia w otwór tulei blokady, zaczep wsuwa się w głąb trzpienia. Przy kontynuowaniu ruchu trzpienia w tulei, zaczep trafia we współpracujący z nim kanałek wewnątrz tulei i zostaje tam wepchnięty przez umieszczoną w nim sprężynę. Ustalona zostaje w ten sposób pozycja pracy blokady. Aby otworzyć blokadę tj. usunąć trzpień z otworu tulei i tym samym z otoczenia dźwigni zmiany biegów, należy włożyć klucz w otwór w czole trzpienia i obrócić w prawo do oporu. Spowoduje to cofnięcie się zaczepu w głąb trzpienia. Umieszczona wewnątrz tulei sprężyna spowoduje wówczas wypchnięcie trzpienia. Po wypchnięciu trzpienia z otworu tulei blokada znajduje się w pozycji spoczynkowej. Po powrotnym obrocie i wyjęciu klucza z trzpienia blokada gotowa jest do ponownego użycia. Aby zabezpieczyć trzpień przed obrotem wokół własnej osi, jego część prowadząca ma w przekroju kształt ściętego walca, a otwór w tulei lub wsporniku jest odwzorowaniem tego kształtu.
- Parametry techniczne.
Wymiary (bez wspornika) bez trzpienia |
o 40×70 |
Wymiary (bez wspornika) z trzpieniem |
o 40×160 |
Ciężar (bez elementów montażu) |
500 g |
Gwarantowana lość cykli pracy blokady |
500 000 |
Materiał: trzpień, tuleja |
stal stop. węglowa |
Twardość : trzpień, tuleja |
~ 60 HRC |
Czas montażu |
~ 1 h |
Zakres temperatur poprawnej pracy |
40oC ÷ 80oC |
Wkładka zamkowa |
GERDA, ABLOY |
|
|